Hoe ijsbrekers bevroren zeeën en oceanen overwinnen

Foto: uit open bronnen

Je zou kunnen denken dat ijsbrekers met hun scherpe neuzen door bevroren wateren snijden, maar dat is niet echt het geval

Bron:

In sommige delen van de wereld hebben oceanen en zeeën de neiging om dicht te vriezen. En het is onmogelijk voor gewone schepen om de ijzige wateren te doorkruisen – tenminste niet zonder de hulp van ijsbrekers.

Deze schepen breken, hakken en ruimen bevroren zee-ijs, waardoor routes toegankelijk worden voor conventionele schepen, legt de Slash Gear bron uit. Je zou kunnen denken dat ijsbrekers door bevroren wateren snijden met hun scherpe neuzen, maar dat is eigenlijk niet het geval.

Zulke schepen zijn gebouwd met een afgeronde, schuine boeg die ontworpen is om op ijs te tillen, dat vervolgens breekt onder het gewicht van het schip. Zulke schepen gebruiken extreme trekkracht en rompen van versterkte constructie om de stijging te maken.

“Ze gebruiken ook speciale systemen om de wrijving te verminderen tussen het schip en het omringende ijs waar het doorheen vaart. Moderne ijsbrekers redden meestal andere schepen die vastzitten in bevroren wateren; hun andere taken omvatten het escorteren van commerciële schepen, het ondersteunen van wetenschappelijke expedities en het onderhouden van bevoorradingslijnen in het Noord- en Zuidpoolgebied,” schrijven de auteurs.

Het geheime wapen van Icebreaker

Niet alle ijsbrekers zijn op dezelfde manier gebouwd – het hangt allemaal af van het doel van het schip. Sommige van deze schepen werken op dieselelektrische eenheden. Tegelijkertijd gebruiken de krachtigste modellen kernreactoren.

Maar ijsbrekers hebben ook “geheime wapens”. We hebben het over het geavanceerde ontwerp van de romp, luchtbubbelsystemen en azimutale stuwraketten die helpen om zelfs in meerjarig ijs vaart te houden.

De toekomst van ijsbrekers

De ijsbrekers die in de toekomst de wateren van het Noordpoolgebied zullen doorploegen, worden gebouwd met een focus op betere voortstuwing, hoge efficiëntie en verbeterde ijsbestrijdingsmogelijkheden.

Finse ingenieurs ontwikkelen bijvoorbeeld schepen van de volgende generatie met hybride diesel-elektrische configuraties en batterijvermogen. Tegelijkertijd onderzoeken ze biomethanol en waterstofbehandelde plantaardige olie (HVO) als alternatieve brandstoffen.

Rompoptimalisatie en modelgeteste ijsgeulbreedtes worden onderzocht om efficiënt door dik ijs te kunnen varen. Voor zwaar ijs blijft nucleaire aandrijving de enige geldige oplossing.

De site is niet veilig! Al je gegevens lopen gevaar: wachtwoorden, browsergeschiedenis, persoonlijke foto’s, bankpasjes en andere persoonlijke gegevens worden gebruikt door aanvallers.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Handige tips en life hacks voor dagelijks gebruik